АКМЕОЛОГІЧНИЙ ПІДХІД
ДО НАВЧАННЯ
«Акме» перекладається з грецької як
«вершина», «пора розквіту», тож акмеологія розглядає можливості досягнення
людиною її власних вершин творчого і особистісного розвитку.
Термін «акмеологія» ввів у 1928
році М. Рибников для позначення науки про розвиток дорослих людей. З часом
вікові категорії акмеології розширилися – акмеологічний підхід у розвитку
особистості розглядається у вищих навчальних закладах, школах, в дошкільних
закладах.
Тобто акме – це вищий для кожної
людини рівень розвитку її фізичного здоров’я, розуму, почуття, волі,
взаємодіючих таким чином, що вона добивається найбільшого результату,
проявляючи себе як індивід, як особистість і як суб’єкт діяльності.
"Якість
шкільної освіти можна визначити як сукупність її властивостей, що обумовлює її
пристосованість до реалізації соціальних цілей з формування й розвитку особистості
в аспектах її навченості, вихованості, виразності соціальних, психічних і
фізичних властивостей" (В. Панасюк).
Акмеологічний підхід
до розвитку освіти – це створенння необхідних умов для становлення й
розвитку в усіх суб'єктів освіти уявлення про успіх, високі досягнення,
необхідні для розвитку особистості й соціуму. Такий підхід конкретизує ідею
гуманізації освіти, засади сучасної ідеології виховання та перехід від
знаннєвої до особистісно-орієнтованої (компетентнісної) освіти. В акмеологічній
школі дитина розвивається як індивід, особистість, ураховуються її
індивідуальні особливості, формуються духовні та моральні цінності,
розвиваються творчі здібності, уміння будувати відносини в колективі. В усіх
суб'єктів освіти систематизуючими стають пізнавальні мотиви, навчання стає
внутрішньою потребою, а творче переосмислення дійсності стає провідним.
Продуктом школи є людина, особистість, тому підлягають
реалізації такі завдання:
• створення умов для розвитку та
самореалізації учнів;
• задоволення запитів та потреб
школяра;
• засвоєння продуктивних знань,
умінь;
• розвиток потреби поповнювати
знання протягом усього життя;
• виховання для життя в
цивілізованому громадянському суспільстві.
Для розв'язання цих завдань вчитель має керуватися
такими правилами, незалежно від стажу роботи, категорії, технології, яку він
використовує:
Ø Головним є не предмет,
якому ви навчаєте, а особистість, яку ви формуєте.
Ø Не предмет формує
особистість, а вчитель своєю діяльністю, пов'язаною з вивченням предмета.
Ø На виховання
активності не шкодуйте ні часу, ні зусиль.
Ø Сьогоднішній активний
учень - завтрашній активний член суспільства.
Ø Ставте учнів у
ситуації, котрі вимагають виявлення та пояснення розбіжностей між фактами, що
спостерігаються, та наявним знанням.
Ø Допомагайте учням
оволодіти найбільш продуктивними методами навчально-пізнавальної діяльності,
навчайте їх вчитися.
Ø Привчайте учнів думати
та діяти самостійно.
Ø Творче мислення
розвивайте всебічними аналізом проблем, пізнавальні задачі розв'язуйте кількома
способами, частіше практикуйте творчі завдання.
Ø Вчитель з будь-якого
предмета має слідкувати за способом та формою висловлювання думки учнів.
Слід частіше показувати учням перспективи їх навчання.
Ø У процесі навчання
обов'язково враховуйте індивідуальні особливості кожного учня, об'єднуйте в
диференційовані підгрупи учнів з однаковим рівнем.
Ø Вивчайте і враховуйте
життєвий досвід учнів, їх інтереси, особливості розвитку.
Вчитель повинен пам'ятати ці правила, слідувати
їм, керуватися ними буде дієвою умовою, яка здатна полегшити учителю досягнення
провідної найважливішої мети - формування та розвитку особистості.
Якщо розглянути функції акмеології у навчанні, то вона
є відображенням соціального замовлення на мінімальну підготовленість молодих
громадян для повсякденного життя у навколишньому світі.
Акмеологічні підходи до навчання
задають реальні об’єкти навколишньої дійсності для цільового комплексного
використання знань, умінь і способів діяльності; задають мінімальний досвід
предметної діяльності учня, необхідний для надання йому здатностей та
практичної підготовленості відносно реальних об’єктів дійсності; присутні в
різних навчальних предметах та освітніх галузях, тобто є метапредметними
елементами змісту освіти.
Необхідність акмеологічного підходу в
навчально-виховному й управлінському процесі загальноосвітньої школи очевидна,
оскільки суспільство очікує від школи, що її випускники будуть
комунікабельними, креативними, самостійно мислячими особистостями, які прагнуть
до успіху й уміють самостійно будувати індивідуальну траєкторію розвитку.
Ключова ідея розвитку сучасної загальноосвітньої школи
- якість освіти, що забезпечується всіма рівнями освітньої
системи. Акмеологія істотно змінює акценти у сфері професійної підготовки
фахівців, створення й управління навчально-виховним процесом у школі. При
акмеологічному підході домінує проблематика розвитку творчих здібностей,
особистісних якостей, що сприяють реалізації індивідуальних якостей кожної
дитини. Без сумніву, акмеологія значуща для підвищення якості освіти, оскільки
відкриваються перспективи створення моделі акмеологічної школи.
Математична освіта покликана зробити вагомий внесок у
формування ключових компетентностей учнів як загальних цінностей, що базуються
на знаннях, досвіді, здібностях, набутих завдяки навчанню. Отримані у школі
знання та сформовані вміння і навички є, безперечно, важливими, але нині
особливої актуальності набуває компетентність учня в різних галузях знань. Саме
компетентності більшість міжнародних експертів вважають тими індикаторами, що
дають змогу визначити готовність учня-випускника до життя, подальшого
особистого розвитку та активної участі в суспільному житті.
З точки зору акмеологічного підходу до організації
навчально-виховного процесу, зміст математичної освіти має бути спрямований на
досягнення таких цілей:
§ інтелектуальний розвиток учнів, формування видів
мислення, характерних для математичної діяльності і необхідних людині для
повноцінного життя у суспільстві;
§ оволодіння прийомами математичної діяльності, які
необхідні у вивченні суміжних предметів для продовження навчання та у
практичній діяльності;
§ формування уявлень про математику як форму опису і
метод пізнання дійсності;
§ виховання учнів у процесі навчання математики;
§ формування позитивного ставлення та інтересу до
математики.
Математичні компетентності складають основу для
формування ключових компетентностей.
За визначенням С. А. Ракова, математична
компетентність — це спроможність особистості бачити та застосовувати математику
в реальному житті, розуміти зміст і метод математичного моделювання, будувати
математичну модель, досліджувати її методами математики, інтерпретувати
отримані результати, оцінювати похибку обчислень.
Коментарі
Дописати коментар