Вимоги до акмеологічного уроку
Вимоги до акмеологічного уроку стосуються таких взаємопов’язаних між собою його компонентів, як цільовий, стимулюючо-мотиваційний, змістовий, операційно-дієвий, контрольно-регулювальний, оцінювально-результативний.
Цільовий
• Освітня, виховна і розвивальна триєдина мета покликана формувати цілісний процес едукації ( вирощування, культивування – О. Вишневський), який активізує виникнення у психічній сфері підростаючої людини новоутворень – відомих в акмеології інтегративних вузлів, пов΄язаних із віковими етапами глобальної зрілості учня і поєднаних із такими її аспектами, як анатомо-фізіологічний, психічний, дидактичний, соціальний.
• Необхідно планувати цілісний процес едукації таким чином, щоб якомога повніше використати можливості уроку для реалізації «Стратегії акмеологічної діяльності, спрямованої на розкриття вихованцем внутрішніх потенційних можливостей».
• Необхідно використовувати можливості уроку для формування рис особистісної зрілості учнів згідно концепції академіка Реана О.А.
• Необхідно сприймати вимоги навчальних програм не як відірвану від загального образу світу і внутрішнього світу учня даність, а як необхідний «фресковий» фрагмент загального образу світу, який формується в уяві учня на основі нових пізнавальних гіпотез, поява яких зумовлюється вивченим на уроці матеріалом.
Стимулюючо – мотиваційний
• Необхідно використовувати можливості зв’язку змістової основи навчального матеріалу з внутрішньоінтенційною спрямованістю вихованців.
• Необхідно створювати умови для формування засобами навчальної теми доцільних життєорганізуючих імпресингів.
• Необхідно перед початком вивчення нового матеріалу формувати сугестивну установку на розкриття відомого у сугестології резервного комплексу учня за рахунок сугестивно-десугестивного процесу, який постійно на другому плані супроводжує навчально-виховний процес.
Змістовий
• Необхідно виявляти вміння будувати зміст навчального матеріалу на основі принципів золотого перетину та комплементарності ( доповнення до завершеної цілісності ).
• Необхідно реалізовувати життєорганізуючі можливості змістового компоненту уроку, використовуючи  цікаві фрагменти біографії вчених, митців, винахідників, афоризми, які належать їм, пам’ятаючи, що біографії таких людей подібні на арсенал, у якому зберігається зброя, якою були виграні вирішальні битви життя.
• З метою зв’язку навчального матеріалу із загальним образом світу в тих випадках, де це можливо, доцільно  вивчати об’єкти  у тримірній площині: а) компонентно-структурного аналізу, б) функціонального, в) генетично-прогностичного.
• Під час використання тримірної площини навчання  необхідно передбачити встановлення внутрішніх і зовнішніх зв’язків фрагменту пізнання із загальною картиною світу. Результатом такого встановлення має бути знаходження місця цього фрагменту в загальній картині світу, філософсько-естетичне мислення цих зв’язків та відношення їх до життєорганізуючої сфери підростаючої людини, формування її духовності. Пам’ятати варто при цьому твердження академіка Гончаренка С.І. стосовно того, що духовність – це вміння людини розібратися в цьому світі і знайти своє місце в ньому.
• Необхідно передбачати реалізацію в ході уроку не лише  таких традиційних компонентів змісту освіти, як знання, уміння та навички, а й таких нетрадиційних, як досвід творчої діяльності ( процедури творчої діяльності І.Я. Лернера, напрацьованих у креативній акмеології методик, стратегій і тактикотворчої діяльності), досвід емоційно-ціннісного ставлення до світу.  Варто пам’ятати при цьому, що якраз нетрадиційні компоненти, які часто випадають із контрольно-регулюючого  та оцінювально-результативного блоків, найважливіші в акмеологічному плані як для самої особистості, так і для суспільства в цілому.
• Відібраний у кінцевому підсумку навчальний зміст уроку вчителю необхідно порівняти зі «стратегією акмеологічної діяльності, спрямованої на розкриття вихованцем внутрішніх потенційних можливостей». У випадку необхідності  відкоригувати змістову структуру згідно вимог цієї стратегії.
Операційно-дієвий
• Під час розробки змісту уроку треба  пам’ятати, що, згідно досліджень психологів,  логіка дитячого сприйняття має такий вигляд : первинний синтез – аналіз – вторинний синтез. Зважаючи на це, навчальний матеріал бажано розробляти в глобальних темах та підтемах. Це дозволяє на уроках  створити узагальнений образ великої теми, а на уроках підтем або етюдної розробки глобальної теми розширювати цей образ поряд із формуванням образів нижчого порядку. Окрім цього, такий підхід забезпечує введення вихованців у зону індивідуальної творчості, якій належить значне місце в стратегії акмеологічної діяльності.
• Під час вибору методів та прийомів необхідно керуватися природою дитячого сприйняття, пам’ятаючи, що  вона найкраще виявляє себе тоді, коли зовнішні впливи торкаються «живої інтенції» учня. Необхідно виявляти цю природу і спиратися на неї під час здійснення таких актуальних операцій, як сприйняття нового навчального матеріалу, осмислення його, узагальнення, систематизації, закріплення, застосування на практиці.
• Використовуючи методи, що поєднують педагогічно доцільні впливи вчителя не тільки на свідому, а й на напівсвідому сферу учня, треба пам’ятати, що через останню проходить значно більша частина інформації.
Контрольно-регулюючий
• Потребує під час проведення акмеологічного уроку з боку вчителя постійної уваги не лише до його життєорганізуючих основ, а й до характеру самого навчального процесу. Опорною основою для контрольно-регулюючої функції педагога слугує синергетична методологія, згідно з якою кожний результат конкретної педагогічної дії потребує загального аналізу. Коли такий результат приходить у суттєву суперечність із метою дії, то це означає, що ця дія як будівна сила вийшла за свою межу і перетворилася на руйнівну, а це вже потребує відповідного коригування не лише самого процесу педагогічної діяльності, а й тієї мети, яка визначає цей процес.
Оцінювально-результативний

• Вимагає від учителя визначення не лише рівня засвоєння знань, умінь і навичок, а й рівня засвоєння досвіду творчої діяльності та досвіду емоційно-ціннісного ставлення до світу,  які в поєднанні із традиційними компонентами змісту освіти складають своєрідний акмеологічно організуючий інтегративний вузол. Такі вузли покликані розширювати в учня зону акмеологічної самореалізації.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

урок №128

урок №127